Website owner guilty of conspiracy to defraud

Anton Vickerman, who set up and ran one of the world’s most visited pirate websites, surfthechannel, attracting more than 400,000 visitors per day and generating advertising revenues of at least $50,000 per month, has been found guilty of Conspiracy to Defraud by “facilitating” the infringement of copyright at Newcastle Crown Court today.

His wife, Kelly Vickerman, age 39, was found not guilty on the same charges.

At its peak surfthechannel was the 500th most visited website globally and provided access to more than 5,000 pirated films and TV programmes.

Members of the surfthechannel community were encouraged to find, check and add links, ensuring that surfthechannel was always one of the most up to date databases of pirated material anywhere on the internet.

Anton Vickerman, age 38, created the surfthechannel. The website was controlled by Vickerman and run through a limited company, Scopelight Ltd, which funnelled profits to a bank account in Latvia.

Kieron Sharp, FACT Director General, said,

“These are landmark criminal convictions proving that those operating pirate websites are not outside the law but can be tracked down and brought to justice. Mr Vickerman set up surfthechannel with the aim of it being one of the world’s top destinations for pirated films and TV programmes and was making at least £35,000 a month from the site alone.

“This was a criminal conspiracy for criminal profit to fund a criminal lifestyle and Vickerman is now paying the price.”

Anton Vickerman designed the ‘front end’ of the website and via the internet recruited programmers who ran the ‘back end’ functions of the site.  These programmers were tasked to break the security on the third party sites that hosted infringing copies of films.   As a result surfthechannel developed a sophisticated and vast index of films and TV programmes with the majority obtained illegally by the third party sites.  Vickerman did not have permission from the producers/distributors of those films or TV programmes to show or distribute their content.

Lavinia Carey, Director General of the British Video Association, said,

“Increasing numbers of British consumers are moving to legitimate online services that offer films and TV programmes in high quality for rental or sale. These businesses are relatively new and should not have to compete against pirate websites that do nothing to reinvest in the production of new films and programmes. The verdict in this trial makes it evident to all that copyright theft will not be tolerated and that such sites are criminal operations.”

Categories

Latest News

Arrests News Partnerships Premier League Prosecutions

London retailer convicted of fraud and copyright offences

A retailer in London has been convicted at the City of London Magistrates’ Court for selling illegal streaming devices (ISDs) which gave access to unauthorised Premier League broadcasts and other content. Mr. Ammar Al-Silawi, age 39, was found guilty on two charges of copyright and two charges of fraud, having been found to sell ISDs … Continued

News

Kent licensees ordered to pay over £10,000 for illegally screening Sky Sports

On Friday 13th September, Mr. Jared Macdonnchadha, Mr. Richard Rodal and Ms. Karen Turner of the Red Bull were convicted in their absence of three offences each of dishonest reception of a television transmission, in this case, Sky televised football matches, with the intent to avoid payment of the applicable charge. Sky Sports is only … Continued

News Prosecutions

Licensee ordered to pay over £6,500 for illegally screening Sky Sports

On Monday 2nd September, Mr Phillip Bailey of the Alma in Deal, Kent[1] was convicted in his absence of four offences of dishonest reception of a television transmission, in this case, Sky televised football matches, with the intent to avoid payment of the applicable charge. Sky Sports is only available to licensed premises in the … Continued

News Prosecutions

Licensee ordered to pay over £2,500 for illegally screening Sky Sports in their pub

On Friday 2nd August, Mr Thomas John Holland of the Goat Inn[1] was convicted of three offences of dishonest reception of a television transmission, in this case, Sky televised football matches, with the intent to avoid payment of the applicable charge. Sky Sports is only available to licensed premises in the UK via a commercial … Continued